Aral - more koje je umrlo

Stajao je na izlazu iz područja dolazaka zračne luke Nukus, visok i mračan. Isti onaj Uzbekistanac za kojeg se ispostavilo da je Karakalpak, a ujedno i taksist. Zahvaljujući njemu došlo je do teškog ponovnog pokretanja u travnju 2010., kada sam, došavši iz uštirkane Moskve, odmah zaglavio u stepi usred ogromne lokve, kiše i približavanja noći.

* * *

Ovaj put sam otišao kao zadnji turist, sve unaprijed dogovorio. Dočekao me svijetlokosi Viktor, crvenog lica i znaka "Slava + 1", sovjetski UAZ s trodnevnom zalihama hrane i Marina. Zašto je to? Jer vrijeme. Trebalo je odmah pojuriti iz aviona na Aral i za tri dana uspjeti zaobići visoravan Ustyurt, ribarsko selo Muynak, drevne napuštene tvrđave i Khiva. I požurili smo..

Na četrdeset pet stupnjeva kapa “Mt Kilimajaro” više nije spašavala, a za borbu protiv vrućine bilo je potrebno stalno namakati bijelo-plavu tkaninu omotanu oko glave. Viktor je omotao mokru krpu oko boce vode, objašnjavajući za svaki slučaj: "Uzbekistanski hladnjak". Marina nije ništa omotala i šutke je skakala na svaku neravninu na stražnjem sjedalu auta. Jurili smo do obale, udaljene 160 km od Nukusa.

Čovjeku je potrebna avantura u teškim i prekretnicama u životu

Victor je preuzeo funkcije vodiča:

- Rođen sam u Muynaku 1956. godine. Tada je to bilo malo selo okruženo vodom na ušću Amu Darje. Rijeka je nosila svoje vode do Aralskog mora i kad sam doplovio tamo na čamcu, moglo se razaznati gdje je mutna riječna voda, a gdje bistra morska voda. Nedaleko od sela, pljuvač tigrovog repa ušao je u more - kopnene površine bile su prošarane vodom i zapravo su podsjećale na prugasti rep. Tada je površina vode iznosila oko 70.000 četvornih metara.km, dubina je dosegla 60 metara, a od Muynaka do Aralska koji se nalazi na suprotnoj obali rijeke bile su velike teglenice. Okolo je bilo puno zelenila, broj riba i životinjskih vrsta brojio se na desetke.

Victor je udahnuo hladnu vodu iz "uzbekistanskog hladnjaka", nježno sam navlažio krpu na glavi. Vožnja je trajala nekoliko sati, tako da je bilo više nego dovoljno vremena za razgovore.

- No, ni 1960-ih more više nije bilo u "najboljoj formi". Iako je tada vode bilo nekoliko puta više nego sada, obala, koju je voda izjedala prije nekoliko stotina godina, već je virila. Znanstvenici kažu da su prije milijune godina dva mora bila jedno.Između Arala i Kaspijskog mora, duboko u stepi, čak su pronađeni zubi morskih pasa i kosti drevnih riba. Dakle, more je počelo odlaziti i prije dolaska Komunističke partije, puno ranije.

* * *

Raširenih ruku i širom otvorenih očiju, ležao sam na zemlji, gledao noćno nebo i ponovo su me preplavili isti snažni osjećaji kao tada, u kraljevstvu Mustang. I premda je bilo drugo vrijeme, druga zemlja i nisam bio na vrhuncu Himalaje, nego samo na razini Aralskog mora, dojmovi su bili isti. Pogledali su me. Ne samo da je pogledao, nego i pokušao nešto reći. I to nikako nije bio Victor koji hrče u blizini.

Prenoćili smo na obali. Moja pratnja je u autu, a ja sam na zemlji, pored napuštenog šatora.

More, ne suha obala, nego more, na mene je ostavilo depresivan dojam. Hodali smo kroz blato da bismo došli do vode, povremeno padajući do koljena. Nakon tridesetak metara počelo je more, ali blato nije nigdje nestalo, tek je bilo tekuće i prekriveno vodom. Kad sam ušao u dubinu od pedesetak metara, ali nisam ni potonuo do pojasa, smrdljivi miris, koji je podsjećao na pokvarenu ribu, konačno je ubio moju želju za "ronjenjem". U tom trenutku postalo je konačno jasno da je more zamrlo, a leš se već raspada. Vratio sam se tamo gdje je bio UAZ.

- Gulaš ili kajgana?

Victorovo izgužvano lice mi je utonulo u san i morala sam se probuditi. Dok je on petljao po vatri, ja sam se osvježila (koliko sam mogla) i s kamerom na spremnosti krenula istraživati ​​okolicu.

Čovjeku je potrebna avantura u teškim i prekretnicama u životu

Smjestili smo se uz oštru liticu, visoku pedesetak metara. Njegove rubove izjeo je morski val prije tisućama godina i sada je izgledao kao lisnato tijesto. Izlazeće sunce odražavalo se u beživotnom moru. Užareno svjetlo obojilo je kamenje narančasto i zato je ovaj mrtvi krajolik podsjećao na marsovski – jednako impresivan i ništa manje tmuran.

- Idemo? - Viktor je pomogao kad su se jaja pojela.

Naš put je ležao vrhom kroz kanjon, pa se spustio dolje i po dnu mora do Muynaka. Nakon šetnje grobljem brodova, morao sam se vratiti u Nukus.

Kanjon je nesumnjivo bio najspektakularniji prizor cijelog putovanja. Isprva smo pogledali strmu obalu, od nje su se odvojile ogromne gromade i "stupovi" koji su se dizali s dna, kao da su "na obali". Tada je UAZ, pod rizikom da se prevrne, potonuo na dno i mi smo već lutali među ovom prirodnom arhitekturom gledajući njene kipove odozdo prema gore..

Zatim, dok nas je auto nosio ravnom površinom isušenog, što prekrivenog grmljem saksaula, što trnjem, a nekim samo pijeskom i školjkama, Viktor je nastavio svoju priču o tragičnoj sudbini Aralskog mora.

- Šezdesetih godina prošlog stoljeća počelo je aktivno ribarstvo, stotine brodova svakodnevno su izlazile na more. Muynak je narastao, između ostalog, zahvaljujući izgradnji tvornice ribljih konzervi od značaja za Uniju. Istodobno se odvijao razvoj pustinjskih zemalja, izgrađeni su sustavi za navodnjavanje. U to je vrijeme proizvodnja pamuka značajno porasla, a značajno se povećao i unos vode iz Amu Darye. A sedamdesetih godina prošlog stoljeća razina vode u moru počela je osjetno opadati, počeli su se pojavljivati ​​novi otoci.

Čovjeku je potrebna avantura u teškim i prekretnicama u životu

Nastavili smo se kretati po pustom, apsolutno suhom dnu. Tvornice su bljesnule par puta. "Kinezi proizvode plin" - objasnio je Viktor. Kada se približavao Muynaku, moja pratnja je pokazala na lanac brda u daljini: "Ovo je bivši "Tigrov rep". Naravno, tu nije bilo ni traga vode.

- U 1980-ima i 90-ima promjene su postale katastrofalne. Dovod vode na polja pamuka nije prestao. Aralsko more postalo je toliko plitko da se rascijepilo na nekoliko dijelova. Ispostavilo se da je otok "Renesansa" u središtu mora, na kojem su vršena ispitivanja bakteriološkog oružja, spojen s obalom i pretvoren u poluotok. Dostava je smanjena. Ribarstvo je smanjeno. Kažemo - "Komunistička partija Sovjetskog Saveza ubila je more radi pamuka".

- Sada se površina vodene površine smanjila na 10.000 km.sq., dubina mu ne prelazi 15 metara, a salinitet se znatno povećao. Oskudni ostaci Amu Darje ne dopiru do nje i teku u pijesak. Kada bi se potpuno zaustavio zahvat vode, Aral bi se u potpunosti mogao obnoviti za dvadeset godina. No, iako Komunistička partija više ne postoji, pamuk je i dalje važniji od mora..

Stigli smo u Viktorov rodni grad. Kad smo stajali na rubu litice visoke dvadesetak metara, prisjetio se: „Kad sam bio dijete, more je počinjalo upravo ovdje, sa samog ruba litice. Odavde sam zaronio u vodu".Još jednom sam namočio krpu na glavu i pogledao dolje gdje je Victor zaronio i gdje su sada zahrđali kosturi brodova stajali u pijesku.

Čovjeku je potrebna avantura u teškim i prekretnicama u životu

Sutradan sam prošetao prekrasnim napuštenim tvrđavama. Gyaur Kaly, Kyzyl Kaly, Toprak Kaly, Ayaz Kaly... Od pogleda na ove ruševine drevnih civilizacija, gotovo netaknute modernim čovjekom, činilo se kao da putujete kroz vrijeme.Međutim, ni oni nisu davali osjećaj vječnosti koji je nastao kad sam bio na dnu mora koje je umrlo.

* * *

- Ajap, pa prepoznaješ stare prijatelje? - rekao sam i pružio preplanulom Karakalpaku nekoliko fotografija, koje sam posebno donio iz Moskve, nadajući se da ću par godina kasnije opet sresti starog znanca na istom mjestu na aerodromu.

- Kako ne doznati, naravno, doznajem. Pa, obišao si svijet?

Nasmiješila sam se, potapšala ga po ramenu i krenula dalje, u nove avanture.